Sökrestultatet för sökningar på frasen restaurang linköping domineras av Google Places. Googles egna tjänst för företag som vill ha lite extra synlighet både på Google Maps och i det vanliga sökresultatet. Ovanför dessa resultat finns två vanliga positioner och under finns ytterligare 5 st resultat. Google Places gör med andra ord att tre organiska sökresultat försvinner från förstasidan. Det gör det dessutom ännu viktigare att knipa någon av de två översta positionerna eftersom man måste scrolla en bra bit för att komma förbi Google Places-resultaten.
När det kommer till sökfrasen “restaurang Linköping” placerar sig restauranger dåligt i det organiska resultatet. Google Places innehåller däremot bara restauranger med deras egna webbplatser länkade. Att använda Google Places är absolut inte fel. Tvärtom är det riktigt bra för att synas på lokala sökfraser.
Däremot är det lite konstigt att Linköpings restauranger släpper fram sajter som Tripadvisor och Restaurangkartan på förstasidans återstående 7 positioner. Med lite Lokal SEO borde startsidan kunna intas av enbart restauranger.
Om man jobbar mot det organiska sökresultatet är det som sagt viktigt att knipa de två översta positionerna i detta sökresultat. Då får man bra synlighet vilket är extra viktigt om man inte finns med bland resultaten från Google Places.
Detta var det första inlägget i en serie om “lokala sökresultat”.