Många lokala företagare låter sin målvakt sitta på avbytarbänken i matchen mot katalogföretag som Eniro och Hitta. Det jag pratar om i denna liknelse är att lokala företag sällan utnyttjar möjligheten att synas med sin egen webbplats i sökresultaten. Jag undersökte snabbt sökresultatet för “frisör linköping“. Det toppas av en webbplats skapad just för att lista olika frisörer, antagligen mot betalning. Andraplatsen innehas av Eniros företagskatalog Gula Sidorna. Därefter följer 7 resultat som kommer från Google Places. I det sistnämnda har faktiskt riktiga företagswebbplatser en bra möjlighet att synas högt upp. Ytterligare två resultat på förstasidan utgörs av olika typer av kataloger, nämligen rejta.se och frisorer.se.
När jag undersökte några frisörers egna webbplatser upptäckte jag att de aldrig eller mycket sällan använder ord som frisör på webbplatsen. Däremot använder några ord som hårfrisör och frisörsalong, vilket inte är helt fel. Problemet är bara att användarna inte söker på dessa ord i samma utsträckning som enbart frisör följt av stad/ortnamn.
Mitt tips till alla er som administrerar företagets webbplats är att se över ert innehåll ännu en gång. Ofta kommer man långt genom att byta ut ord och formuleringar, samt använda viktiga nyckelord i titlar och rubriker. Gör också en snabb sökordsanalys för att se vilken variant av ett ord som har flest månatliga sökningar på Google.
De stora förlorarna är de företag som betalar ett katalogföretag för att deras branschkategori om frisörer ska synas högt upp i Googles sökresultat. Då måste de potentiella kunderna först gå in i företagskatalogen och därefter klicka sig vidare till ert företag, ofta i konkurrens med andra lokala företag på din ort. Ofta krävs det inte mycket arbete med sökmotoroptimering för att er egen webbplats ska synas högt upp i sökresultatet och då ta del av alla de potentiella kunder som söker efter tjänster ni erbjuder.
Lycka till med er synlighet i Googles sökresultat. Om du behöver hjälp är du varmt välkommen att kontakta mig!