Lokal sökmotoroptimering (lokal SEO) lämpar sig mycket bra för företag som är verksamma på en eller ett fåtal orter. Företag som erbjuder tjänster eller har butiker inom ett begränsat geografiskt område. Företag som säljer varor och tjänster över internet fokuserar ofta på breda sökord som inte signalerar geografiskt läge. För dem spelar det ingen roll var i Sverige kunden bor.
För det lokala företaget är det helt motsatt förhållande. Det har inget intresse av att signalera sitt budskap till alla i Sverige eftersom de inte kan leverera varor eller tjänster till vem som helst. Istället bör dessa företag inrikta sig på kunder i närområdet. Istället för att synas på “måleri” bör den lokala företagaren synas på “måleri linköping”. Det är betydligt enklare att nå bra placering på Google, samtidigt som det är helt onödigt att synas på enbart “måleri”. Du betalar med andra ord inte för ett onödigt svårt sökord – som inte kommer ge dig fler kunder.
Lokal sökmotoroptimering passar alla lokala företag
Att köpa lokal sökmotoroptimering gynnar även företag som inte alls har någon försäljning över internet. Du kanske känner igen det själv. Att du ofta söker på Google för att hitta företag i din stad. Du googlar inte för att kunna köpa något över nätet, utan för att få se en lista på företag som erbjuder det du söker. Är du på jakt efter bilverkstad googlar du “bilverkstad linköping”, eller om du vill hitta en bra restaurang söker du efter “restaurang linköping”.
Nätet och Google har blivit en naturlig informationskanal som tagit över den roll Gula Sidorna i telefonkatalogen tidigare hade. Att ditt företag inte säljer över nätet är ingen bra ursäkt att strunta i lokal sökmotoroptimering.
Kul och se att SEO-branschen tillsammans börjat ta ett helhets grepp om den lokala synligheten på sökmotorerna! Det blir mer och mer viktigt då vi även hjälper till att lära folk att både tänka och söka lokalt även om de flesta individer redan gör det per automatik. Bra post Kristoffer!