Under 2015 utlöper avtalet mellan Google och Apple vilket de senaste åren gett Google fördelen att vara förvald sökmotor i Safari. Enligt Statcounter står Apples webbläsare för knappt 26 % av amerikansk internettrafik. Om Google inte lyckas förlänga avtalet innebär det inte bara förlorade intäkter för sökjätten, det ger dessutom andra sökmotorer en möjlighet att ta en ordentliga marknadsandelar. Det kan t.o.m. leda till att Apple köper upp och utvecklar en konkurrent till Google.
Vi har sett det förut. Hur nykomlingar har seglat upp från ingenstans och tagit stora marknadsandelar. Jag tänker framförallt på hur Googles webbläsare Chrome på några år tagit ~45 % av webbläsarmarknaden. Framgångsreceptet var att ha en välbesökt sökmotor som marknadsförde den nya webbläsaren. När det kommer till marknadsföringen av en ny sökmotor är istället marknadsföringskanalen Apples ekosystem med alla dess användare världen över.
Om Google inte får förlängt avtal kan vi anta att SEO-branschen står för nya utmaningar. I dagsläget, med Google-konkurrenter som tillsammans har 3-5 % marknadsandel, kan man ganska enkelt avfärda de andra sökmotorerna och enbart optimera för Google. Om Bing/Yahoo eller ett nystartat Apple Search däremot, genom att vara förvald Safari-webbläsare, kniper åt sig 15-20 % av marknaden i Sverige är det inte lika lätt att bortse från. Då måste vi börja optimera för en andra sökmotor. Många av oss i branschen har aldrig jobbat under sådana förutsättningar, vi har bara behövt förhålla oss till en sökmotors sätt att ranka webbsidor.
Om detta sker nu eller längre in i framtiden vet nog ingen med säkerhet, men att det kommer ske en vacker dag är jag säker på. Inget monopol varar för evigt, inte ens monopolet Microsoft som på 90-talet sågs som IT-monstret nummer ett.