Att hitta de rätta sökorden är viktigt för att få in de rätta besökarna på din webbplats. Det är ingen större mening med att få in besökare som letar hotell i Göteborg när du driver ett hotell i Linköping.
Det verktyg jag använder mig av när jag gör sökordsforskning är Googles Keyword Tool. Det är egentligen till för de som köper annonser av Google genom AdWords, men informationen om antalet sökningar för ord och fraser kan också användas av de som sysslar med sökmotoroptimering.
Google Keyword Tool hittar du på https://adwords.google.com/o/KeywordTool
Använda Google Keyword Tool
Börja med de sökord och fraser som känns riktigt relevanta för din verksamhet. I mitt exempel driver jag ett hotell i Linköping, som vill bl.a. vill synas på frasen “hotell Linköping”.
Börja med att skriva in den frasen i sökrutan. Där kan du fylla i fler ord och fraser, en på varje rad. Nu håller vi oss till en enda fras.
I vänsterkolumnen ser du att jag kryssat i både Bred och [Exakt]. Då visas antalet sökningar för den exakta frasen eller ordet. Bred matchning räknar även med fraser där den valda ingår. Nedan syns resultatet av vår sökning.
Här får vi reda på att det söks ungefär 3600 gånger på den valda frasen varje månad. Den breda matchningen visar också att det sker ungefär 14 800 sökningar där den valda frasen ingår. Den breda matchningen är en sammanslagning av många olika fraser med mindre sökvolym. Den är viktig att veta om eftersom man kan förväntas få relevant “bonustrafik” genom mindre sökfraser som man inte aktivt optimerar för. Sökningar per månad globalt är en kolumn du kan ignorera om du enbart vänder dig till svenskar. Det gäller särskilt för internationella ord då dessa har många sökningar i andra länder, sökningar du inte kommer synas i med en svensk webbplats.
Under de valda sökorden visas också förslag på närliggande sökfraser. Här kan du få bra tips på andra fraser att optimera din webbplats mot. I vår lista ser du t.ex. frasen “billiga hotell linköping” som kan vara intressant trots att den bara söks på ~110 gånger per månad. Vihittar också frasen “hotell i linköping” med 1000 sökningar per månad med exakt matchning. Detta är en fras man ofta får på köpet när man optimerar mot “hotell linköping”. Det är dock viktigt att hålla koll på webbplatsens placering även på denna variant.
Hoppas denna väldigt grundläggande guide till sökordsanalys gett dig lite mer kunskap om hur du hittar sökorden att fokusera på.