Att göra det enkelt för de befintliga besökarna att handla eller beställa tjänster är minst lika viktig som att driva mer trafik till webbplatsen. Tidigare har jag mestadels skrivit om sökmotoroptimering som är ett mycket bra sätt att driva mer relevant trafik till er webbplats. Men om den inte konverteringsoptimerats kan en stor del av den nytillkomna såväl som den gamla trafiken gå till spillo i form av besökare som inte väljer att handla av er. Konverteringsoptimering går ut på att analysera de vägar besökarna måste gå inom er webbplats för att avsluta besöket med en beställning. Med analysen som grund genomför man sedan tester för att se om förändringar av webbplatsens utformning och struktur gör att en större andel av besökarna blir till kunder. Visar testerna att den nya utformningen ger fler kunder så låter man ändringarna bestå.
Konverteringsoptimering gör att man får ut mycket mer av sin sökmotoroptimering. Genom att tjäna mer på varje besökare kan man lägga ännu mer resurser på framtida sökmotoroptimering. Detta är särskilt viktigt i hårt konkurrensutsatta segment där priset för topplaceringar är högt.
Börja med konverteringsoptimering
Har ni redan en webbplats med gott om besökare är det bra att börja med konverteringsoptimering. Kan man identifiera och åtgärda problem som gör att besökare lämnar webbplatsen utan att handla, får ni nämligen mer pengar att satsa på sökmotoroptimering. När sökmotoroptimeringen gör att ännu fler hittar till er kommer en större andel av dem välja att handla, eftersom konverteringsoptimeringen redan genomförts. I förlängningen gör det att ni får lönsammare trafik än era konkurrenter, vilket gör er till långsiktiga vinnare.
Det finns dock fall då det inte går att genomföra tillräckliga tester för en ordentlig konverteringsoptimering. Det kan t.ex. handla om en nystartad webbutik som ännu inte fått någon trafik att analysera. I dessa fall är det viktigt att få trafik till webbplatsen så att det finns besökarflöden att analysera. Det går däremot att göra en grundläggande analys för att hitta uppenbara hinder för besökare som vill handla. Det kan t.ex. handla om att kontaktinformationen är svår att hitta, att förenkla kontakt genom formulär, eller att en e-handelskassa är svår att förstå sig på.
Tips på grundläggande konverteringsoptimering
En enkel men många gånger effektiv form av konverteringsoptimering är att placera ut tydliga knappar på webbplatsen. Det kan t.ex. vara en knapp med texten “begär offert” hos ett företag som säljer individuellt prissatta tjänster. Försök se din webbplats med besökarens ögon, inte med dina ögon som sett den 100-tals gånger innan. Du vet exakt var ni har kontaktsida och kontaktformulär, men är det så självklart för en person som besöker er webbplats för första gången?