För några månader sedan drog jag igång ett experiment med puben Bishops Arms i Linköping. Jag gjorde det på eget bevåg utan att ta kontakt med dem. På Wedholm.net och Twitter kallade jag tilltaget för SEO pro bono. Det vill säga att jag gör sökmotoroptimering utan kostnad för det utvalda företaget. I detta fall räckte det gott och väl med att de har en fantastiskt trevlig pub med bra ölsortiment.
Att jag påbörjade detta experiment beror på en ständig diskussion om Googles intelligens och länkars kraft inom SEO-branschen. Jag ville testa hur det skulle gå att få en sida att placera sig bra med enbart länkar som mina verktyg. Eftersom jag inte var i kontakt med Bishops Arms kunde jag inte be dem ändra innehållet på sin sajt för att bättre matcha sökfrasen “afterwork linköping”.
Jag drog igång experimentet med länkar från min personliga blogg och min blogg om sökmotoroptimering. Därifrån länkade jag till Bishops Linköpings-sida med ankartexten “Afterwork Linköping”. Precis innan experimentet gick av stapeln placerade de sig inte på topp 100 för sökfrasen. 20 dagar senare, när Google upptäckt och värderat länkarna, placerade de sig på en tiondeplats. En ordentlig förbättring som jag var riktigt nöjd med. Tänk på att de inte nämner “afterwork” alls på sidan, ändå placerar de sig på topp tio. Den 11 mars, 65 dagar efter att jag påbörjade experimentet intog de förstaplatsen för sökfrasen. Några dagar senare intog de även förstaplatsen på den särskrivna varianten “after work linköping”.