För några veckor sedan slog det mig. Jag satt på flyget från Abu Dhabi och pratade med en australiensisk kvinna som skulle till Sverige på konferens. Hon bjöd på Ducks Nuts och vi kom in på vad jag jobbade med. Jag sa att jag var egenföretagare har lyckats överleva som det i ett år. Det var då det slog mig som sagt. Att det har funkat!
Nu har det gått lite mer än ett år sedan jag blev egenföretagare på heltid. I juni förra året avslutade jag min heltidsanställning som sökmotoroptimerare för att helt gå över till att vara min egen chef. Det innebar att jag inte längre hade min fasta lön på 30 000 kr per månad, något som helt klart är en trygghet. Istället väntade en ganska oviss framtid och det började ganska osäkert. De första månaderna innebar inte den tillströmning av kunder jag hoppats på. Jag blev snabbt varse att jag var tvungen att kämpa lite för att få tillräckligt med kunder för att kunna betala min lön. Som anställd ser man bara sin lön, som företagare eller arbetsgivare ser man hur mycket företaget måste dra in för att betala ut den lönen.
Trots att entreprenörskapet innebär mycket osäkerhet, och att just stabilitet och trygghet är något jag värderar högt, har jag upptäckt att det är just detta jag vill syssla med. Jag kan helt klart tänka mig att göra avkall på lite trygghet för att få vara den som är kapten på båten. Jag gillar det mesta med företagande. Det har gjort att jag lärt mig bokföring, vilket jag i och för sig redan borde kunna efter ekonomiprogrammet på gymnasiet och några kurser vid Linköpings universitet. Bokföring är riktigt roligt, särskilt när siffrorna säger rätt saker. Jag har också lärt mig tänka nytt när det kommer till marknadsföring. Sökmotoroptimering är en viktig marknadsföringsform, men det är långtifrån den enda om fungerar. En annan marknadsföringsmetod jag ägnat mig åt är klassiska reklamblad. Under kvällar och helger har jag åkt gata upp och gata ner i industriområden, företagsparker och kontorshotell och delat ut reklam. Lite hederligt grovgöra för en som mest sitter vid datorn och trycker på knappar.
Jag är nog fortfarande lite för oerfaren för att ge några riktigt bra tips till andra företagare, men jag ska i alla fall försöka. Jaga ständigt nya kunder, för du kan inte få för många förfrågningar. Med ett överskott av kunder har du istället möjligheten att välja de mest lönsamma kunderna vilket pressar upp din vinstmarginal. Som småföretagare kan du inte räkna med att kunna priskonkurrera med de stora drakarna. Du måste istället konkurrera med kvalitet och ett nära samarbete. Som småföretagare är du dessutom både chef och anställt. Du kan välja att vara service minded genom att svara på mail en lördagkväll. Där har du en stor konkurrensfördel som jag ser det. Något som kommer göra dig uppskattad av dina kunder. Något som kommer ge dig ett ess i rockärmen mot dina penningstarka konkurrenter.
Nu hoppas jag på ett ännu bättre år med några nya kunder.