Den 24 september dök det upp en artikel om oetisk SEO på entreprenor.se. Den verkar inte ha gett så stort genomslag i SEO-branschen eftersom jag nyss upptäckde den genom en tweet av Daniel Johannisson. I artikeln definieras oetisk SEO som en blandning av brott mot Googles riktlinjer och länkande från “falska” webbplatser. För att ytterligare förstärka det oetiska tas den snappade domänen katolskakyrkanilund.se och länkar till sajter inom smslån upp som exempel.
Etisk sökmotoroptimering beskrivs med följande meningar:
Sökoptimering eller SEO (Search Engine Optimization) som är seriös och etisk går ut på att bygga en bra, lättläst webbplats med relevanta nyckelord och korrekt information. Sidan görs lättnavigerad och snabb att ladda.
Definitionen nämner inte alls länkar. Länkar är den enskilt viktigaste faktorn för att ranka bra på Google. Google är en länkalgoritm som räknar och värderar länkar för att bestämma vilken sida som förtjänar att synas högt upp i sökresultaten. Utan länkar ingen bra ranking.
För övrigt får korrekt information inte en webbplats att per automatik flyga upp i sökresultaten. Visst är det bra att informationen är korrekt, men sökmotoroptimering handlar om positionering. Då är innehållet faktiskt av mindre betydelse. För att ta ett exempel så skapade jag en liten webbplats med Wikipedia-innehåll som översatts från engelska till svenska med Google Translate. Med hjälp av länkar tog den sig snabbt till topp 10 på ett hyfsat konkurrensutsatt sökord. Skräpinnehåll på bra position, och den klarade pingvinen dessutom.
Definitionen av oetisk SEO är betydligt längre. Många punkter handlar om att länkar placeras på olika webbplatser och bloggar för att få webbplatsen som optimeras att ranka bra. Några punkter håller jag helt med om är “oetisk SEO”, just för att det är olagliga handlingar. Dessa är:
- Stulet och kopierat material tas från seriösa webbplatser.
- Hackade
och stulnawebbplatser länkar till huvudsajten.
Anledningen att jag strukit stulna webbplatser är att jag antar att de menar snappade domäner. Att registrera en domän som den tidigare ägaren valt att inte förlänga är inget brott.
Ett annat intressant påstående är detta:
Hyrs dessutom länkar med löfte om en hög placering på söklistan så försvinner större delen av effekten så fort avtalet sägs upp. Inlåsningseffekten är därför stor eftersom företaget måste fortsätta att betala för SEO-tjänsterna för att behålla förstaplatsen.
Detta är ju egentligen en självklarhet. Att hyra länkar innebär att de försvinner när man slutar betala hyran. Detta är inte konstigare än att man inte får en annons i morgontidningen för all framtid genom att annonsera där en gång.
I checklistan i slutat av artikeln skriver de att man i avtalet ska specificera hur länkar används, vilka de är och hur länge de hyrs. Detta får jag inte att gå ihop med punkt ett i checklistan; “Företaget bör följa Googles riktlinjer för webbansvariga. För in detta i avtalet.” Eftersom hyrda länkar är ett brott mot just Googles riktlinjer, oavsett om de är relevanta eller ej.
Om man följer råden i denna artikel har man på ett effektivt sätt gallrat bort 80% (snabb gissning) av de svenska SEO-företagen. Såväl större som mindre aktörer jobbar med så kallade “fusk-webbplatser”. Det låter som att entreprenör.se har lyckats hitta någon i de sista 20 procenten att intervjua. Kanske är det någon som tjänar på att svartmåla 80% av den svenska SEO-branschen. Är inte det oetiskt om något?
Ursäkta om detta inlägg blev lite rörigt. Jag har lite svårt med koncentrationen när jag läser skräp.
Mycket bra skrivet! Hade en liknande diskussion med Jonas Grenfeldt på Facebook häromdagen där jag skrev följande:
“Usch, vilken tråkig och okunnig läsning det var på entreprenör.se
Där är ju direkta faktafel, och allting känns väldigt okunnigt och framgissat.
Det är rent sorgligt att det får tryckas och skickas ut för det är ett slag under bältet för alla de duktiga optimerare som nu säkert måste försvara sig och sitt arbete.
Det är fantastiskt att det finns så många “förståsigpåare” som verkligen inte förstår sig på sökmotoroptimering…men som lik förbannat ska tycka.
Man jobbar mot Algoritmen, inte mot företaget Google. Att säga att man ska kräva att följa Googles (företaget) riktlinjer är 100% fel i vissa branscher / nischer. Och det beror på att de första 30-40 resultaten i dessa branscher är resultat som byggs genom sökmotoroptimering enligt algoritmens krav, och du kan inte utmana dom utan att anpassa din strategi efter motståndet, inte efter några flummiga riktlinjer som inte ens deras egen algoritm följer….. Det är liksom algoritmen som är domaren i matchen.
Man har ansvar mot sin kund, inte mot Google. Man ska förstås inte arbeta på ett sätt som kan få en straffad, men det är inte samma sak som att jobba enligt riktlinjerna.
Att prata om etik och heta Google känns överlag ganska komiskt. Men det kan ju bli en helt egen diskussion i sig…..så den lämnar jag.
Googles algoritm är, och har alltid varit, trasig. Den fungerar inte som företaget vill att den ska fungera. Det är liksom fakta, inte någon gissning.
Om deras algoritm hade belönat hårt arbete on-site och om deras egna riktlinjer hade genererat ett bra resultat så hade förstås alla följt reglerna. Men tack vare att det viktigaste för en bra ranking är länkar så kommer det förstås alltid att byggas länkar, oavsett om det står i några riktlinjer eller inte. Kunderna vill synas, och de vill ha relevant trafik, det är vad som räknas.”
Tack för en lång och utförlig kommentar! Eftersom mycket och bra innehåll är det som räknas kan jag nu med gott samvete rensa bort alla länkar till min företagswebbplats och denna blogg. 🙂