Långt ifrån alla företag behöver omfattande webbplatser med många funktioner. Ibland räcker det väldigt bra med en liten webbplats med den mest nödvändiga informationen. Webbplatsen behövs för att man ska kunna ranka i Google, informationen behövs för att potentiella kunder ska kunna kontakta företaget. Jag har valt att experimentera lite genom att skapa en miniwebbplats åt min morbrors målerifirma, Kaij Jonsson Måleri och Fastighetsservice AB. Webbplatsen är byggd utifrån ett aningen modifierat WordPress-tema. Den består i stort sett bara av en startsida där företaget och tjänsterna beskrivs. På sidan framgår dessutom företagsuppgifter som adress och telefonnummer tydligt.
Hur rankar den då?
Efter några månader har webbplatsen tagit ganska bra positioner på relevanta lokala sökfraser.
- måleri linköping (pos. 5)
- måleri i linköping (pos. 3)
- målare linköping (pos. 7)
- målare i linköping (pos. 4)
Den totala sökvolymen för dessa ord är ~1300 sökningar per månad. Med tanke på att jag lagt ner ganska lite arbetstid både på sajten och länkbygge är det helt klart ett bra resultat. Webbplatsen verkar (spekulation) dra stor nytta av de företagsuppgifter som framgår, samt att Google kan koppla dessa till ett riktigt företag. Nackdelen med dessa sökfraser är att sökresultaten är fyllda med resultat från Google Places, vilket gör att en förstaplacering är ännu viktigare. Däremot är det en bransch där de potentiella kunderna antagligen gör lite mer “grävande” sökningar och därmed även undersöker träffar längre ner på förstasidan.