Hur stor är den svenska SEO-branschen egentligen. Här har jag sammanställt lite siffror; omsättning, vinstmarginal och antal anställda.
Bolag | Omsättning | Vinstmarginal | Anställda | Säte |
Pineberry | 18 142 000 | 14,66 % | 20 | Stockholm |
Netbooster | 43 404 000 | -11,05 % | 26 | Stockholm |
Jajja Communications | 79 850 000 | 14,70 % | 76 | Stockholm |
Searchminds | 5 479 000 | -42,63 % | 10 | Kalmar |
Be Better Online | 8 891 000 | 1,86 % | 13 | Stockholm |
Carnaby | 2 339 000 | 1,97 % | 3 | Stockholm |
MediaAnalys | 52 297 000 | 14,53 % | 60 | Kalmar |
Bluerange Technologies | 10 433 000 | 6,32 % | 5 | Jönköping |
Clearsense | 9 533 000 | -28,64 % | 19 | Kalmar |
Total (*medel) | 230 368 000 | -0,0314 % * | 232 | |
Signalens Livs i Ekholmen AB | 312 285 000 | 6,44% | 86 | Linköping |
Jag är medveten om att min lista är ett urval av den svenska SEO-branschen. Flera av bolagen är bland de största leverantörerna av sökmotoroptimering i Sverige. I botten av tabellen tog jag med en matbutik i Linköping. Det är en stor matbutik, men ingen ICA Maxi-butik.
De nio SEO-bolagen som listas har en omsättning som är 73 % av en enda ICA-butik i sveriges sjätte största tätort. Det borde med andra ord finnas gott om utrymme för tillväxt.
Helt klart en intressant överblick. Siffrorna såg nog ut som jag har gissat ungefär men det blev väldigt effektfullt att ställa det bredvid en stor ICA-butik 🙂
Hehe, det var den effekten jag ville åt.
Jag förstår vad du vill påvisa och jag håller till viss del med. Men det är inte rimligt att hävda att det finns gott om utrymme för tillväxt bara för att en ICA-butik har högre omsättning. Dessutom är inte människors behov av SEO mätbart med behovet av mat. Att jämföra omsättningen på två helt skilda branscher säger ingenting.
Det var lite förhastat att dra slutsatsen att det finns tillväxtutrymme enbart genom att jämföra omsättning med en ICA-butik. Det var egentligen inte poängen med jämförelsen, utan att visa på att branschen är liten om man jämför den med något så vanligt som en matbutik.
Däremot tror jag det finns gott om tillväxtutrymme med tanke på hur liten andel av Sveriges företag som jobbar med SEO. Inom många branscher kan en företagare komma ganska billigt undan med sitt SEO-arbete eftersom ingen av konkurrenterna (medvetet) sysslar med det.
Dags att öppna en ICAbutik?
Eller börja sälja plastpåsar och ha 100 % i vinstmarginal. 🙂
Som gammal ICA-frälst vill jag bara ge en liten klarare syn över hur ekonomin ser ut för en ICA-butik även om jag tror ni fattar att exemplet plastpåsar inte gäller för alla varor.
En Maxi-butik har i runda slängar 25% marginal att dra av är det synliga svinnet om ca 2% och även det osynliga svinnet om 1%.
Nu återstår ett täckningsbidrag på 22% som ska täcka kostnader som
Personal: 10%
Lokalkostnader: 4%
Efter detta finns det alltså ca 8% kvar som ska räcka till allt annat och även till en vinst åt ICA-Handlarna :).
Så jag menar det är inte i handvänning man styr en ICA-butik utan det är väldigt budgetfixerat där det de senaste åren är leverantörerna och personalen som får dra det tunga lasset i konsumenternas jakt på billigare mat.