Att ha en webbplats är idag en självklarhet för de flesta företag. Vad syftet med webbplatsen ska vara är däremot inte alltid så självklart. Ofta engagerar man sig mycket i den den första tiden, sedan faller den i glömska och informationen ligger ouppdaterad under lång tid. Detta gäller främst företag som har sin huvudsakliga försäljning utanför internet.
Mina förslag går inte ut på att du ska sitta och jobba med webbplatsen dagarna i ända så att dina ordinarie arbetsuppgifter blir lidande. Istället ska det bli helt naturligt att uppdatera hemsidan om ni erbjuder nya varor eller tjänster.
Många använder idag webben som de tidigare använde Gula Sidorna. Behöver de anlita en elektriker googlar de helt enkelt efter det. Synd du då på förstasidan med din företagswebbplats har du goda chanser att marknadsföra dig för dessa potentiella kunder. Om de sedan kommer in på en webbplats som verkar uppdaterad och levande ökar chanserna ytterligare att de väljer att anlita ditt företag.
Det kräver inte så stor arbetsinsats att fixa till webbplatsen. Inledningsvis kan det ta lite tid att få all information aktuell och uppdaterad. Därefter behöver du bara underhålla den någon gång varannan vecka eller så. Då bemöts dina potentiella kunder av en uppdaterad och aktuell webbplats som innehåller all nödvändig information för att de ska kunna fatta beslut om att anlita dig.
Om du sedan vill synas högre upp i sökresultaten för relevanta sökord kontaktar du en duktig sökmotorkonsult. Då blir din företagswebbplats helt plötsligt en stor tillgång istället för att ses som en börda.
Bra inlägg! Tyvärr så förstår inte alla företag vilken tillgång hemsidan är, Speciellt när det gäller för att öka försäljning och inte bara för att skapa “Brand”
Jag som seosäljare pratar dagligen med ett stort antal företag ang detta och jag tycker det är lite märkligt att seo och internet oftast ligger på marknadschefens bord och inte säljchefen, Tycker att beslut och fokus för seo ska tas av rätt person och det är företagets säljsida och inte marknadssidan.
För rätt använt så kan hemsidan lätt bli företagets bästa säljare.