Många onlinemarknadsförare hävdar bestämt nyttan med att ha konton i sociala nätverk som Facebook, Google+ och Twitter. Ofta hävdas det att dessa kanaler är ett bra sätt att driva kunder till din verksamhet. Jag riktar mig främst till mindre företag i denna blogg och till er ger jag följande rekommendation: Se först till att er sökmotoroptimering är bra innan ni ger er in i sociala medier. Även om ni har fått bra ordning på ert SEO-arbete är det kanske inte ens värt att ta steget vidare till sociala medier. Att engagera sig i sociala medier tar tid och det är svårt att få arbetet lönsamt. Detta har hävdats av flera branchkollegor till mig. Christian Rudolf skrev för nästan exakt ett år sedan att man ska skita i sociala medier och istället befinna sig i Googles ekosystem.
Ofta pratas det om att ett engagemang i sociala medier hjälper dig med din sökmotoroptimering. Att det hjälper dig att få naturliga länkar eller att Google ser dig som extra trovärdig när ditt företag finns representerat på Facebook och Twitter. Den erfarenhet jag har av detta har jag främst fått genom mitt jobb som affiliate. Som affiliate skapar man nischade webbplatser och visar relevanta annonser där annonsören ger mig provision på förmedlade kunders köp. Att jag som affiliate kan lyckas riktigt bra i Googles sökresultat trots att webbplatserna inte är enskilda företag eller har konton i sociala medier tolkar jag som att det inte är en så viktig faktor. Därmed inte sagt att det inte kan bli så i framtiden. För Google kan sociala medier mycket väl bli en trovärdighetssignal. Detta är faktiskt något jag experimenterar lite med nu, så vi får väl se om det kommer ett inlägg som korrigerar detta lite.
Bloggar ingår inte i min definition av sociala medier. Anledningen till detta är att en blogg som sätts upp lokalt på ett eget domännamn är att likställa med en egen webbplats. Det som gör den social är att läsarna kan kommentera inläggen du skrivit. För mig är sociala medier mycket mer än bara en blogg. Det är tjänster där användarna är mycket mer sammanknutna än vad de genom bloggar. Bloggande tycker jag är en bra aktivitet för företag, förutsatt att du har något att säga och har ett tydligt mål med det. Hur du väljer att sätta upp din blogg beror på syftet med den. Med en blogg kan du arbeta med fler relevanta sökord samt få en fylligare och mer levande webbplats. Det som alltid ska tas med i beräkningen är tidsåtgången i relation till förtjänsten.
För att knyta ihop detta inlägg och sammanfatta det i en slutsats skulle jag vilja säga så här. Fokusera i första hand på sökmotoroptimering, vilket oftast ger dig bäst resultat till lägst pris. Det går också att detaljerat mäta effekten av sökmotoroptimering, vilket gör att du snabbt ser om du får ut mer pengar än du stoppar in. Sociala medier kan bli ett bra komplement i ett senare skede, men det är ingen självklarhet att synas i sociala medier.
Det korrekta argumentet mot att använda sociala medier är inte att de inte ger kunder, de ger bara väldigt få kunder, jämfört med annat.
Rent principiellt kan man faktikst jaga tex seokunder på gatan, det är bara rätt så ineffektivt, precis så är argumentet mot sociala medier.
Jag bytte ut min ordinarie webbplats mot en länk till en dikt som kan säga ganska mycket till den som är beredd att lyssna:) Om det är ok att länka i kommentaren, så finns den här http://www.ogooglebar.se/socialamedier
Jeg har sagt det samme til mine mindre kunder. Hold dere unna sosiale medier for det er gangske enkelt ikke verdt tiden og ressursene. For større virksomheter som allikevel skal ha en så bred footprint digitalt som mulig så er det en annen historie.
Jeg tenker som så: bruk pengene først på selve hjemmesiden. Deretter SEO. Og deretter alt annet – eller stoppe etter punkt 2.